عبد الحسين خان ملك المؤرخين ( لسان السلطنه )

957

مرآت الوقايع مظفرى ( فارسى )

طهران روز سيزدهم ربيع الثانى طرف عصر شاه سوار شده و تا بيرون دروازهء باغ شاه به تفرج رفت . حالتش بالنسبه بهتر است . جلو او موزيكانچى سوار موزيك مىزد و مردم دعا مىكردند . اين موزيك نيز براى اين بود كه اگر زنها شكايت نمايند و فرياد كنند استماع نشود . طهران در دهم ربيع الثانى ، چون اتابيك مىداند كه توقفش در صدارت خطر جانى دارد از صدارت استعفا كرد . شاه در جواب نوشت كه چند روز صبر نمايد . طهران در اواخر عشر اول ربيع الثانى ، شعاع السلطنه از اغتشاشات داخله به شاه عرض كرد و گفت تمام زير سر اتابيك است . روزى ده هزار تومان مداخل مىبرد و سلطنت ايران را از قاجاريه عن قريب بيرون مىبرد . هرچند كار چنان مغشوش است . كه ناچار سلطنت پايمال خواهد شد . ليكن در عهد شما چرا بايد اين بدنامى باشد كه مظفر الدين شاه سلطنت ايران را به باد داد و ماها گدا خواهيم شد . سايرين اگر به شما عرض نمىنمايند مىترسند كه به اردبيل بروند . تا زود است فكر اين كار را بنماييد . شاه در جواب گفت من تا حالا نمىدانستم اصلاح خواهم كرد . طهران در عشر اول و دوم ربيع الثانى ، اغلبى از علما روز و شب به منبر مىروند و از تعديات اتابيك سخن مىنمايند و مردم را بر ضد او تحريك مىكنند . طهران در عشر دوم ربيع الثانى گوشت در طهران چاركى شش عباسى شد يعنى يك عباسى ارزانتر . « 1 »

--> ( 1 ) . هر عباسى چهار شاهى و دو سكهء صد دينارى ( - صنار ) بود و هر قران بيست شاهى .